EN
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
تاریخ ایجاد : ۱۳۹۸ يکشنبه ۵ خرداد   آخرین بروزرسانی : ۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۱ فروردين   

هشتاد و ششمین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان ، دوشنبه 13 اسفند ماه در محل سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در این جلسه مشکلات سلامت استان کرمان بررسی شد.

 

 در این جلسه گزارش اجرای "برنامه تکامل ابتدای دوران کودکی در شهرستان زرند" توسط استاد پزشکی اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ارائه شد.

 

دکتر نوذر نخعی هدف از اجرای برنامه "رشد و تکامل همه جانبه دوران کودکی صفر تا 8 سالگی" را آگاه سازی، ارتقاء آگاهی های مردم و افزایش کیفیت زندگی مردم عنوان کرد.

 

وی بیان کرد: 2 سال پیش در شورای عالی سلامت موضوع برنامه تکامل ابتدای دوران کودکی مطرح شد و 3 استان از جمله کرمان به صورت پایلوت تعیین شدند و شهرستان زرند در کرمان بعنوان پیشرو اجرای این برنامه انتخاب شد.

 

دکتر نخعی افزود: هشت سال ابتدای زندگی کودک به سه دوره شامل هزار روز طلایی زندگی (از زمان جنینی تا 2 سالگی)، 2 تا 5 سالگی، و 5 تا 8 سالگی تقسیم می شود که دوره اول مربوط به دانشگاه علوم پزشکی، دوره دوم مربوط به اداره بهزیستی و دوره سوم مربوط به اداره آموزش و پرورش است.

 

وی با اشاره به تحقیقات معتبر دنیا گفت: اگر دوران زندگی را به سه بخش (قبل از مدرسه، مدرسه، بعد از مدرسه) تقسیم کنیم، یک دولت در دوران قبل از مدرسه برای فرد هر چقدر هزینه کند، در قبال آن بازگشت سرمایه دارد اما بعد از این دوره، آنچنان که انتظار می رود نمیتوان بازگشت سرمایه را داشت.

 

دکتر نخعی با ذکر مثال هایی از تاثیر مهم دوران هزار روز طلایی زندگی فرد بر شخصیت و سلامت جسمی و روانی در بزرگسالی افزود: مردم در شرایط زندگی مدرن فعلی نمیدانند چگونه با فرزند خود رفتار کنند و از اشتباهاتی که در حق کودک خود می کنند بی اطلاع هستند.

 

وی تصریح کرد: مشارکت مردم، محور اجرای این برنامه است و بر آموزه های فرهنگی، مذهبی و بومی تاکید می شود.

 

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی خواستار همکاری ادارات مرتبط و جذب رابطین افتخاری در اجرای این برنامه شد.

 

در ادامه ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی از برنامه های سلامت در حوزه های بهداشتی، درمانی، دارو و اورژانس در ایام نوروز سخن گفت.

انتخاب حالت کور رنگی
با انتخاب حالت کوررنگی تصاویر این وبسایت متناسب با حالت کوررنگی شما بهینه می شود
آ+
آ
آ-